donderdag 27 november 2008

Jan de Bruijn en Antonia Bogaard

Antonia Bogaard (Opoe Zevenhoven)(mijn overgrootmoeder was getrouwd met Jan de Bruijn (mijn overgrootvader).


Klik op de foto om deze te vergroten.

Foto: Familie bij Opoe Zevenhoven (Antonia Bogaard)
Op de voorgrond Opoe Zevenhoven met Metje de Bruijn op schoot.
Vermoedelijk is foto circa 1926 gemaakt.
v.l.n.r. Antje Kremer, Cor de Bruijn, Tonia (Antonia Martina) de Bruijn, man met hoed en de jongen daarnaast zijn zoons van Oom Jan en tante Leen, destijds woonachtig in Culemborg, naast Metje staat Tonia (zusje van Metje) Metje Nieuwhoff (moeder van Metje en Tonia) en Gerrit Jacobus de Bruijn (gemeenteveldwachter)
Bron: aantekeningen van Jan de Bruijn 1917-2008


Foto links: Antonia Bogaard (1851-1933)

Foto rechts: Jan de Bruijn (1843-1921)



Antonia Bogaard is geboren op 12-02-1851 in Culemborg, dochter van Roelof Boogaart (Bogerd) en Anthonia (Antonia) Bronk. Antonia is overleden op 12-02-1933 in Zevenhoven, 82 jaar oud. Notitie bij Antonia: Ook wel genoemd Opoe Zevenhoven.
Antonia trouwde, 20 jaar oud, op 24-11-1871 in Culemborg met Jan de Bruijn, 28 jaar oud. Jan is geboren op 17-08-1843 in IJsselstein, zoon van Dirk de Bruijn en Martijntje van der Kaaij (Kaai). Jan is overleden op 20-08-1921 in Houten, 78 jaar oud.

Kinderen van Jan en Antonia:
1 Dirk de Bruijn, geboren op 06-11-1872 in Jutphaas.
2 Antonia de Bruijn, geboren op 05-08-1874 in Jutphaas.
3 Martina de Bruijn, geboren op 12-08-1876 in Jutphaas.
4 Roelof Hendrik de Bruijn, geboren op 21-10-1878 in Jutphaas.
5 Jan Adrianus de Bruijn, geboren op 09-01-1881 in Jutphaas.
6 Cornelis Gerardus de Bruijn, geboren op 09-03-1883 in Juthphaas.
7 Wilhelmus Johannes de Bruijn, geboren op 21-02-1885 in Jutphaas.
8 Hein de Bruijn, geboren op 02-02-1887 in Culemborg.
9 Gerrit Jakobus (Jacobus) de Bruijn, geboren op 04-03-1890 in Houten.
10 Stephanus Marinus de Bruijn, geboren op 07-07-1892 in Houten.
11 Gijsbertus Adrianus Johannes (Gijs, Janus, Jo) de Bruijn, geboren op 05-02-1895 in Houten.

Brief van Jan de Bruijn aan Gert de Bruijn (vader aan zoon) 1920

Klik op de afbeeldingen om deze te vergroten

Bovenstaande brief hieronder getypt weergegeven:
Houten, 29 maart 1920
Zeer geachte kinderen & klijnkinderen

Heden uw brief ontvangen en gezien dat u allen nog een goede gezontheit geniet. Dat doet ons zeer veel genoegen. Wat ons betreft, wij zijn niet ziek. Maar dat den ouden dag ons wel eens lastig is kunt u wel begrijpen. Maar wij hebben onze jaaren en als den Heeren ons nog maar een beetje sparen wil voor elkaar dan kunnen wij daar niet genoeg dankbaar voor zijn, op de plaats ben ik voor Kerstmis af niet weer geweest en kan er ook niet meer naar toe en hoe ze het nu met mij maaken zullen weet ik niet.
Ze hoopen altijd nog wel dat ik weer zal koomen, maar dat is uitgesloten. Ik had het zelf ook wel gehoopt, maar als de daags een beetje warmer worden, dan op mijn tuintje. Zoon beetje tobben maar.
Daar is het ook mede afgelopen.
Ze komen nu nog wekelijks mijn geld brengen, maar de baas ontvangt altijd voor een maand loon gelijk maar nu moet hij met april weer naar Mevrouw en hoe het dan gaan zal weet ik niet, dus dat zullen wij maar afwachten. Maar daar zullen wij maar niet over tobben.
Het land agter heb ik maar laten loopen en mijn tuin heeft Van der Grift voor mij omgeploegt nu zal Cor en Steeven dat verder klaarmaken. Steeven en Cor zijn zondags als zij enigszinst kunnen altijd thuis met Antje, Hanna en de klijne Jan, dus zondag hebben wij altijd een gezellige dag.
Paaschen gaat Steeven naar Amsterdam met vrouw en zoon. Ik heb ook een brief van Jan gehad, die maaken het nog best. Gerrit je schrijft mij dat je door den majoor van de Rijksveldwagt bent aagezogt om ook bij de Rijksveldwagt over te gaan.
Ik hoop Gerrit dat je daar eerst eens goed over zal denken en ten minste als je salaris daar ook nog een beetje verhoogd wordt dat je daar ook als vatsoenlijk burger kan leven.
Je hebt daar een vrij leven terwijl je bij de Rijksveldwagt meer onder discipline zal staan en je kunt daar je geit houden en je hebt twee varkens en hok dus ik zou dat maar zoo spoedig niet doen. Maar je moet zelf weten wat het beste voor je is. Verder kan ik je berigten dat al je Broeders en Zusters het best maken, ze zijn allemaal goed gezont. Tonia van Hein verwacht ik met Paaschen wel een dag of wat op Houten. Of Betsje of Gijs koomen weet ik niet en wanneer jullui enigszints kunnen kom ons dan ook nog eens bezoeken, en nu de adressen
C.G. de Bruijn van den Bosstraat 22 Utrecht
Steeven van den Bosstraat 28 Utrecht
Janus Leusderweg 204 Amersfoort
Hein Franshalsstraat 13 Amersfoort

Nu Kinderen ontvangt de hartelijke groeten van ons Beiden
Uw Vader en Moeder
Schrijf ons eens spoedig terug (dit staat geschreven op de kop aan bovenkant briefje, binnenzijde)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen