woensdag 26 november 2008

Jan de Bruijn (mijn vader)


Geboorteakte Jan de Bruijn

Jan de Bruijn is geboren op
09-07-1917 in Boxtel, zoon van Hein de Bruijn en Abrahamina Johanna (Mien) van de Waardt.
Jan werd 09-07-1917 geboren in Boxtel, Lennisheuvel, Wijk C 198C. 28-01-1919 verliet het gezin Boxtel, vader, moeder en 3 kinderen, Antonia, Henk en Jan, en gingen naar Houten.

Op hetzelfde adres woonde weduwe Grinsven, zij verliet de woning in 1927.

Het adres is 2x veranderd van naam, de huizen zijn afgebroken.
Jan is overleden op 26-07-2008 in Raalte, 91 jaar oud.
Beroep: leraar (akte behaald 06-06-1937), hoofd, directeur van ULO, MULO, MAVO.


Jan's eerste schooldag
"Daar hebben we Jan de Bruijn. Je bent mooi op tijd. Kom dan gaan we samen naar binnen. Deze plaats heb ik voor je uitgezocht. Kun je de hele klas overzien. Dit is je lei. Heb je wel eens op een lei geschreven? Nee mijnheer, nog nooit.
Wat dacht je, zou je hier met een pen of potlood op kunnen schrijven?
Nee natuurlijk niet maar wel met een griffel, maar die heb ik nog niet.
Als jij nu thuis vraagt of je een griffeldoos mag kopen, krijg jij van mij zolang eeng riffel. Het is nu bijna tijd, ik ga bellen en dan gaan we beginnen."
Citaat uit de aantekeningen van Jan de Bruijn

Tienhoven
"Het was vrijdagmiddag, meester de Groot sloot het voorleesboek en kondigde het einde aan. Dit betekende allereerst dat ieder alles netjes opruimde, daarna wenste hij ons allemaal een fijn weekeinde en gaf de klokkenluider opdracht te gaan bellen en in een wip was de klas naar buiten en op weg naar huis.
De molen heeft de naam De Trouw Waghter sinds de Tweede Wereldoorlog. Deze naam heeft de molen te danken aan de rol die de molen voor onderduikers heeft gespeeld. De toenmalige molenaar gaf door middel van diverse wiekstanden signalen door. Toen we Tienhoven uit waren werd de groep kleiner. Bij de molen stapten Oppie en ik over het bruggetje bij Teus Bakker. We hadden geluk, want in het stoom waren Teus en Jan aan het werk. Met de deur in huis vallend vroeg ik aan Teus of hij morgen plannen had. Als jullie vrij zijn kan ik wel een paar werklui gebruiken. Ik moet morgen met een auto vol zakken naar Breukelen. Uiterlijk 9.00 uur vertrek ik. Zou dat de heren schikken? Stukkezak verplicht. Accoord? Goed! Dat Teus, dag Jan. Tot morgen. In looppas gingen we de adere kinderen achterna en voor de brug hadden we ze ingehaald. Voorzichtig zei Oppie nog dat het niet zeker was of hij mee kon. Zaterdags moest hij vaak zijn vader helpen dus wacht maar niet op me. Jammer, maar dan zien we elkaar weer op maandag. Pa en Moe hadden geen enkel bezwaar, dus ik was de volgende morgen al vroeg present met stukkezak daar bij die molen. Klinkt goed. Voor negen uur was de hele lading voor Breukelen opgeladen. Teus sprak nog even met Jan de vaste knecht, liep nog even naar zijn vader om zich af te melden. Samen stapten we in de auto, Teus startte de auto en daar reden we dan in de richting Breukelen. HEt was een gezellige cabine met een lange bank over de hele breedte met een mooi uitzicht op de weg. Jan vroeg natuurlijk alles over de auto en of auto besturen moeilijk was. Daar passeerden we al de brug die naar Breukelerveen voerde. Wij bleven langs het kanaal rijden en langs die mooie plas die ook tegen onze achtertuin kabbelde."
Bron: citaat uit de aantekeningen van Jan de Bruijn 1917-2008


Foto: Jan de Bruijn en Jan de Bruijn
De linker Jan, zoon van Jo en Bets de Bruijn
De rechter Jan, zoon van Hein en Mien de Bruijn
Er is nog een Jan de Bruijn (niet op foto), zoon van Roel en Net de Bruijn.
En is er dan nog een Jan de Bruijn? In de brief van de grootvader Jan de Bruijn wordt genoemd "Hanna en de kleine Jan" en "Pasen gaat Steven naar Amsterdam met vrouw en zoon". Dit zou betekenen dat de zoon van Steven de Bruijn en Johanna Muis, dat er 4 Jan de Bruijn's zijn geweest, allemaal neven van elkaar van dezelfde generatie.
Bron: aantekeningen van Jan de Bruijn 1917-2008


Foto: Jan de Bruijn en zijn zuster Antonia Martina (Tonia of To) de Bruijn.
28 januari 1932; Jan ruim 14 jaar oud en Tonia 21 jaar oud.

Evert de Jager, vriend van Tonia (To), mijn zuster, moest een woning schilderen in de buurt van Utrecht en vroeg mij of ik zin had om met hem mee te gaan. Ik had geen school, dus ik accepteerde de uitnodiging. We gingen met de motor en Jan klom achterop. Omstreeks 12 uur gingen we ons broodje opeten in een café. Op een gegeven moment komt er een kennis van Eef binnen. Ook Jan krijgt een hand en hij voegt er aan toe: "Dit is zeker de broer van To." Ja zegt Evert, dat wil zeggen halfbroer. Jan moest wel even slikken. Maar hij zei niets, vroeg niets, toen niet en nooit...14 jaar was ze mijn zuster geweest en het zou nooit anders worden. Heel blij ben ik altijd met mijn zuster en ook met mijn broer geweest en nog altijd heb ik spijt dat ik haar niet in Australië heb opgezocht. Het is echter niet anders.

Ik vraag jullie aandacht voor mijn kostuum. Een pofbroek zeiden wij. De broek moest strak over de knie in een mooie sportkous. Eigenlijk moest ik in de lange broek, daar had ik nog geen zin in. Maar er kwam heel iets anders en daar ben ik wel voor bezweken. Waar het vandaan kwam en wie er zicht het eerst mee vertoonde is mijn niet bekend. Plotseling zag je leerlingen van onze school met het nieuwe hoofddeksel, meisjes een rode baret, jongens een rode pet. Het aantal sterren gaf aan tot welke klas je behoorde. De rage heeft niet lang geduurd, maar ik heb het bewijsmateriaal wel bewaard.

Bron: citaat uit de aantekeningen van Jan de Bruijn 1917-2008
















Amersfoort
Hein en Mien huurden een huis aan de Heiligenbergerweg 17 in Amersfoort. Terug in de oude stad waar ze 19 jaar geleden begonnen waren. Hun jongste zoon Jan ging mee. Pa vroeg zich wel af of het verstandig was enkele maanden voor je eindexamen van school te veranderen. Hij had toch ook die korte tijd heen en weer kunnen reizen. Maar hier in de stad woont hij bijna naast de school. Hij maakte ook kennis met zijn neven Jan en Tonnie de Bruijn.

"Naast ons woonde een grote familie. Zij hadden een aantal zoons en dochters. Rinus van de Wetering werd mijn vriend en is dat gebleven. Hij was typograaf en stond dagelijks aan de degelpers. Als we thuis waren was dat meestal bij ons. Wij hielden beiden van schaken en dat deden we vaak. Gezellig een pilsje drinken deden we ergens in de Langestraat. Voor een goede film gingen we naar het City-theater, vlakbij de Varkensmarkt aan het begin van de Weversingel. Regelmatig stapte ik naar de overzijde, daar was Hein aan het werk, de fietsenmaker. Bij goed weer dronken we samen met moeder en dochter koffie. Natuurlijk bij Hein een nieuwe fiets gekocht, een Batavus."
Bron: citaat uit aantekeningen Jan de Bruijn 1917-2008

Tweede helft 1937
Er waren enkele duizende onderwijzers werkloos. Van een vaste baan kon nog geen sprake zijn. Oorzaak: de regering stelde het vereiste aantal leerlingen per klas en per school wat hoger vast, waardoor een groot aantal onderwijzers wachtgelders werden en de oplossing voor de scholen werd gevonden; kwekeling met akte. Onze minister heette toen Colijn. Achtereenvolgens heb ik toen gewerkt in Amersfoort, Nijkerk, Soest en Zeist. Mijn vervoermiddel is altijd de fiets geweest en dat was nooit een probleem. Dankzij moeder is het een fijne tijd geworden en het werd pas echt bijzonder toen ze zei wat je verdient mag je houden als kleedgeld en zakgeld. Het gevolg was dat ik aan het eind van dat jaar mijn moeder kon mededelen dat mijn spaarpot er aanzienlijk beter uitzag. Voor de veiligheid vertelde ik haar waar mijn brandkast zich bevond en dat mijn kapitaal de twee honderd gulden naderde en dat ik hoopte binnen afzienbare tijd een motor te kunnen kopen om afstand tussen werk en huis wat prettiger te kunnen overbruggen. Het is me gelukt. Enige tijd later ben ik naar Henk Verhoef gestapt en hem mijn plannen voorgelegd en naar de prijs gevraagd. 320 gulden. Dan moet ik nog even wachten. Hoeveel heb je dan? 200 gulden. Daarvoor lever ik jou een Batavus 125 cc met een aanbetaling van 200 gulden en de afbetaling mag je zelf regelen. Henk, mijn broer, gaf me nog een paar rijlessen op zijn Tornax en al heel gauw was ik klaar voor het examen. Jan had zijn motorrijbewijs, een splinternieuwe Batavus 125 cc en eind 1939 zijn schuld helemaal betaald.
Bron: citaat uit de aantekeningen van Jan De Bruijn 1907-2008


Foto links: Lenie Gons - achter op de foto staat geschreven "A little remembrance, Your Lenie"


Foto rechts: Jan de Bruijn



Foto: De motor en de loodzware zwarte leren jas
Klik op de foto om deze te vergroten

Jan trouwde, 32 jaar oud, op 18-10-1949 in Medemblik met Magdalena (Lenie) Gons, 23 jaar oud. Magdalena is geboren op 11-03-1926 in Medemblik, dochter van Pieter (Piet) Gons en Jacoba van Appeldoorn.

Kinderen van Jan en Magdalena:
1 Jacoba Abrahamina (Jacomien) de Bruijn, geboren op 25-04-1950 in Zaandijk.
2 Hetty de Bruijn, geboren op 03-04-1952 in Zaandijk.

Klik op de afbeelding om deze te vergroten


Foto: "Examen Mulo Alkmaar 1962"






Foto:
Jan de Bruijn links (circa 1970/1975)

Jan de Bruijn rechts (2004)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen