zondag 30 november 2008

Metje de Bruijn


Foto: kind: Metje de Bruijn en haar moeder Metje Nieuwhoff




Metje de Bruijn is geboren op 06-08-1923 in Zevenhoven, dochter van Gerrit Jakobus (Jacobus) de Bruijn en Metje Nieuwhoff. Metje is overleden op 13-06-2006 in Bilthoven, 82 jaar oud.

Metje:
(1) trouwde met Anthonius Hendrikus Jägers.
(2) trouwde met Jacob Antonie (Jaap) Spiegels.

Kinderen van Metje: Ton en Gerrit Jacobus (Sjaak)


Verhalen uit de jeugd van Metje
(persoonlijk verteld aan Jacomien; (2005)

Twee broers, Steven en Cor, van de vader van Metje, Gert de Bruijn, komen op de fiets van Utrecht en gaan op bezoek bij hun broer.
Eerst gaan ze langs het café "De Hoek" in Zevenhoven, (eigenaar Smit) en kopen een fles jenever voor Gert. Die maken ze met z´n drieën soldaat. Daar houden ze wel van.
Lange tijd later, komt Gert bij het café de Hoek. De eigenaar deelt de Bruijn mee dat er nog steeds een rekening openstaat van een fles jenever. Hoe kan dat nou?
Dat waren dus de broers van Gert.


Metje knikkerde graag, s´ avonds na het eten, op de hoek , waar ook het café was.
Heel zuinig was zij op de knikkers. In het zakje zat een briefje met het aantal knikkers, steeds weer werden deze geteld.
Ze kocht ze voor 1 cent (20 knikkers). En slimme Metje verkocht 17 knikkers voor 1 cent.
Ze hield niet van balspelen, maar wel van het knikkeren.


Zusje van Metje, ToniaTonia was 8 jaar ouder. Tonia had een vriendje. Soms mocht ze dan zondags gaan fietsen, maar dan moest Metje mee van haar vader.
De vriend van Tonia werkte bij een bakker. Metje kreeg dan chocolade. Zij stonden dan wat te praten of te vrijen. Moeder Metje kreeg eens een anonieme brief, die ze voor vader Gert verborgen hield.
In de brief werd gemaand dat ze dochter Tonia beter in de gaten moest houden, want dat ze op straat stond te vrijen en Metje was erbij.
Vader kreeg dit nooit te horen.
Tonia is 62 jaar geworden, is overleden aan niervergiftiging. Op het laatst werd ze ontzettend raar in haar hoofd. Een groot deel van haar leven slikte zij aspirine tegen de hoofdpijn. Dit zou mede hebben bijgedragen aan haar nierziekte.


Gerrit Jakobus, vader van Metje en broer van Hein, grootvader van Jacomien, was veldwachter. De diender werd hij genoemd. Er was veel ontzag voor hem.

Na het overlijden van haar 2e echtgenoot kon ze niet slapen in het echtelijke bed. Metje verkoos de eerste tijd te slapen in de kamer. In mijn herinnering, zoals zij vertelde, sliep ze op de grond.


Klik op de afbeelding om deze te vergroten



Foto: Het laatste bezoek van Jan de Bruijn aan zijn nicht Metje de Bruijn in het verpleeghuis.
14-08-2005



Tekst op rouwkaart:na het overlijden van Metje:

Mijn avond gaat vallen, ´t wordt kil om mij heen
Straks moet ik vallen en laat ik jullie alleen
Vergeving voor fouten en voor wat mis is gegaan
Maar kom in mijn nacht dicht om mij heen staan
De tranen in mijn ogen doen niet zo zeer
Als jullie mij troosten voor de laatste keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen