donderdag 2 april 2009

Verhalen van vroeger (Van de Waardt)


Eerst - Wie is Johan van der Maarel

Associate Professor in Biophysics
Department of Physics
National University of Singapore,
2 Science Drive 3
Singapore 117542
Home page: http://www.physics.nus.edu.sg/~phyjrcvd/

Johan R. C. van der Maarel
For textbook 'Introduction to Biopolymer Physics'
see: http://www.physics.nus.edu.sg/~bcf/book/index.html

Herinneringen van Johan van der Maarel (achterkleinzoon van Hendrik van de Waardt en zoon van Maria van de Waardt)
Grootmoeder van Johan en grootmoeder van Jacomien zijn zusters.

Ik heb nog een verassing voor je (mail aan Jacomien). Mijn ouders hebben bij het overlijden van mijn grootmoeder een oud album uit de vuilnisbak gehaald. Dit album is in het bezit van mijn zuster, en zij woont in Nederland. Het probleem is dat wij niet weten wie de diverse personen zijn en mijn moeder heeft hier ook geen uitsluitsel over kunnen geven. Mijn zuster heeft nu een aantal van die fotos gescand en naar mij opgestuurd. Ik weet zeker dat daar fotos van broers en zusters van mijn grootmoeder tussen zitten. Ik ga ze nu goed bekijken en ik zal diegenen doorsturen waarvan ik denk dat ze 'van de Waardt' zijn.


Ze waren zeker niet welgesteld, Hendrik was glasblazer en losman. Dat wil zeggen fabrieksarbeider in een glasfabriek onder waarschijnlijk erbarmelijke omstandigheden. Ze waren waarschijnlijk wel erg kerkelijk en burgelijk, een nette familie. Maria is getrouwd met mijn grootvader, die tot de kleine burgerij behoorde. Hij was smid en mijn overgrootvader was dat ook. Mijn overgrootvader de Willigen was betrokken bij de Vlaardingse kamer van koophandel en behoorde zeker tot de middenstand. Maria is dus opwaarts getrouwd.


Antonie was een soort publiek figuur in Vlaardingen en werd 'de neger' genoemd om zijn donkere verschijning. Overigens dat brengt mij op een anecdote. Mijn moeder beweerde altijd dat grootvader Hendrik vondeling was en waarschijnlijk door zigeuners was achter gelaten.

Dit is natuurlijk niet waar, wel was Hendrik al heel vroeg wees en heeft waarschijnlijk in het weeshuis van Culemborg gezeten (hetgeen beroemd is). Het zou nog wel eens aardig zijn om dit uit te zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen