zondag 10 mei 2009

Alweer zo'n leuke reactie

Foto 2007: achterzijde van het huis (Radboudstraat 32 te Amersfoort)



Gisteren was ik aan het “googelen” op internet en op een gegeven moment typte ik het adres St. Radboudstraat 32 in Amersfoort in. Zo kwam ik op jouw site terecht, met foto’s van het huis.

Mijn moeder (Ini Cosijn-Bey) heeft daar ongeveer van 1930 – 1942 gewoond (zij is geboren in 1925). Altijd heeft zij het over haar geweldige jeugd in dat huis en in die straat. Een aantal keren ben ik de laatste decennia met haar teruggeweest om Amersfoort te bezoeken en altijd reden we door de Radboudstraat en maakten foto’s van het huis. Ongeveer in 1942 moest het gezin (vader, moeder en 3 dochters) verhuizen naar Den Haag (waar ze op de Paul Krügerlaan kwamen te wonen), vanwege het werk van vader.

De foto’s van het huis (van de site) zal ik morgen naar haar meenemen om te laten zien. Ze is nu 84 jaar en zit sinds een aantal maanden in een verpleeghuis in Den Haag (zelf woon ik in Capelle aan den IJssel). Vooral de foto met de persoon in de voortuin op het hekje is leuk (is inderdaad St Radboudstraat 32!), want daar is het huis nog in oude staat (het raam van de woonkamer bestaat daar nog uit 3 delen). Ook leuk is het afgebeelde document uit 1947, ik ben benieuwd of ze daar nog iets van afweet. (Haar overige familie bleef in 1942 wel in Amersfoort wonen, dus de band met Amersfoort is altijd blijven bestaan. Waarschijnlijk heeft zij daar vroeger wel iets over gehoord).

Ook de Flierbeekstraat “zegt mij wel iets” uit verhalen van vroeger. Ik ga haar morgen meteen vragen of ze zich daar nog iets van kan herinneren.

Ik vond het erg leuk om de foto van het huis op internet te vinden, vandaar dat ik je even mail. Je hebt een mooie site gemaakt met alle familiegegevens. Hopelijk krijg je nog wat reacties van (verre) familie, zodat je de site nog verder kunt aanvullen.

Ik wilde je het bovenstaande toch even mailen, ook al ken je ons niet.

Met vriendelijke groeten,
Hanneke Langendoen-Cosijn.

Onderstaande foto's - Radboudstraat 32 (2007)

voorzijde van het huis





overzicht van de Radboudstraat

2 opmerkingen:

  1. Ook ik heb hier gewoond, van 1958 tot 1975. Mijn moeder zelfs tot 2007.
    Weet nog veel van de straat: toen er amper auto's stonden en je met spelen uit de buurt moest blijven van de paar die er wel waren!
    Op de foto's uit 2007 zijn de gordijnen van mijn moeder nog te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kun je ook melden wie anoniem is. Het huis krijgt zo steeds meer geschiedenis. Leuke reactie

      Verwijderen